Damgaard Digital logo hvid skrift

Telefon

+45 2512 2829

E-mail

hej@damgaarddigital.dk

3 måder at lette intern linkbuilding i WordPress

Dette indlæg til FUNDAMENTET hos Damgaard Digital er skrevet af Martin Hjort fra Spicy Web. Martin er WordPress-haj og en gut jeg har benyttet mig af tidligere, hvis jeg har haft brug for kvalificeret WP-hjælp.

FUNDAMENTET / WORDPRESS

Måske du gør det uden at tænke over det.

Måske du godt ved, at du burde.

Fordi du har hørt kloge mennesker fortælle, at du kan få højere rankings ved hjælp af intern linkbuilding.

Men du synes, at det er lidt kedeligt.

Eller ved ikke, hvordan du skal gribe det an.

Men du skal i gang.

Altså med at bygge interne links på din hjemmeside.

For det virker.

Derfor har jeg samlet 3 måde, du kan lette den interne linkbuilding i WordPress på.

Men først skal vi lige have styr på, hvad intern linkbuilding egentlig er, og hvorfor det er så vigtigt, at det er din tid værd.

intern linkbuilding i WordPress

Hvad er intern linkbuilding?

Den simple forklaring er, at intern linkbuilding er links på din hjemmeside, der linker til andet indhold på din hjemmeside.

Altså f.eks. et link på minhjemmeside.dk/artikel1 der linker til minhjemmeside.dk/artikel2.

Hvor ekstern linkbuilding er andre hjemmesider, der link til indhold på din hjemmeside.

Altså f.eks. andreshjemmesider.dk/artikel der linker til minhjemmeside/artikel.

Hvor links fra andre hjemmesider, altså eksterne links, generelt er opfattet som et af de parametre, der har størst indflydelse på din placering i Google (af de 200 parametre Google benytter til at placere dig i deres søgeresultater), er interne links måske ikke helt deroppe.

Ikke desto mindre, bekræfter Google selv, at interne links og den måde du gør det på, har betydning for dine rankings.

Derfor skal du have fokus på det.

Derfor er intern linkbuilding vigtigt

Som allerede nævnt, så er intern linkbuilding vigtigt for din placering i Google.

Det er den primære årsag til at arbejde med det – i hvert fald for de fleste.

Men lad mig udpensle lidt, samt komme med er par grunde mere til, hvorfor intern linkbuilding er vigtig.

1. Hjælper Google med at forstå din struktur

Når du linker rundt til andet indhold på din hjemmeside, er det en måde at fortælle Google, hvordan dit indhold er struktureret.

Hvis du i en artikel om kaffemaskiner laver et link til afkalkningsmiddel, fortæller du Google, hvor de kan finde din vigtigste artikel om afkalkningsmiddel.

Laver du så yderligere et link til kaffebønner, fortæller du altså Google, hvor den vigtigste artikel om kaffebønner befinder sig.

Det er jo rimeligt lige ud af landevejen.

Og det er vigtigt, for hvis Google ikke kan finde ud af hvordan du har delt indhold op, risikerer du, at Google vælger at ranke en forkert url på et keyword eller frase, som de helst ikke skal.

Har du en webshop hvor du sælger køkkenmaskiner, og du gerne vil ranke med din kategorisider med frituregryder på lige det ord ”frituregryder”, er det ærgerligt, hvis Google i stedet tror, at din kategoriside med blendere, er din primære url til frituregryder.

For nu at tage er karikeret eksempel.

Så kan det godt være, at du kan ranke i et eller andet omfang med den url, men Google vil hurtigt opdage, at brugerne klikker på dit link i deres søgeresultater, men hurtigt vender tilbage, fordi de landede på noget de ikke regnede med.

Eller slet ikke klikker på dit link i søgeresultaterne.

Og så smider Google dig bagom i køen.

2. Flere sidevisninger og højere ”time on site”

Vi vil gerne have, at brugerne læser flere artikler og/eller browser gennem flere produkter, fordi det kan give højere indtægt på den ene eller anden måde.

Og her kommer interne links til sin ret.

For du kan med links placeret de rette steder og med den rigtige linktekst, samt den måde du fremviser dem på, få folk til at læse endnu flere artikler og kigge på endnu flere produkter.

Det kan du godt lide, og det kan Google godt lide.

3. Billigere end ekstern linkbuilding

Ekstern linkbuilding kan være en bekostelig affære. Linksalg er efterhånden et stort marked i Danmark, hvor du nemt kan købe dig til links til din hjemmeside.

Men netop fordi det er så nemt at købe sig til det, er det også noget der gøres mere og mere. Og dermed er konkurrencen på eksterne links også hård.

Og her kan du få en fordel, hvis du har styr på dine interne links.

Det koster ikke andet end din tid, og har du fået det struktureret rigtigt, er det ikke vildt meget tid, du reelt skal bruge på det.

Sådan kan WordPress hjælpe

Så hvordan kan WordPress hjælpe dig med alt det her?

Det kan det på bl.a. ved at:

  • indsætte interne links automatisk i dit indhold.
  • danne et overblik.
  • opdage forældreløst indhold (orphan pages).

Så herunder gennemgår jeg 4 forskellige plugins, der kan hjælpe dig med dine interne links.

YARPP – Yet Another Related Posts plugin

Et plugin der, helt som det siger, kan indsætte links til relaterede artikler – helt automatisk.

Det er gratis og du kan justere måden pluginnet beregner relevansen af artiklerne, så du rammere så præcist som muligt.

Den nuværende udgave kan du finde her.

Udviklerne bag plugin’et arbejder på en betalt version. Det kan du følge her.

Internal Link Juicer

Et plugin der nok vil være mange hjemmesideejeres våde drøm, når det kommer til interne links.

For det kan omdanne specifikke fraser og ord i dine tekster til interne links til andet indhold på dit site.

Et lidt nørdet plugin, eller det kan det i hvert fald hurtigt blive, med mange muligheder.

Og med en betalt version hvor du får endnu flere muligheder, bl.a. mere statistik og endnu mere fintuning.

Find gratis version her.

Den betalte version kan findes her.

Link Whisper

Også et plugin der fås i både en gratis og en betalt version.

Det fede ved Link Whisper er, at man i den gratis version kan holde hånd i hanke med, hvor links bliver sat ind.

Du får nemlig bare præsenteret mulighederne, når du arbejder med noget indhold, og kan så selv vælge, om de foreslåede links skal sættes ind eller ej.

Og så er der den ekstra fede feature, at du får et overblik over, hvor mange links de forskellige artikler på din hjemmeside har.

Altså kan du hurtigt opdage, hvis noget indhold ikke har et link fra andet indhold.

Det man kalder ”forældreløst indhold” (orphan pages).

Gratis version her.

Betalt version her.

Keytunity

Det her er et plugin, der forbinder til din Search Console konto, og med data derfra kommer med forslag til interne links.

Dvs. du ud fra de data, der rent faktisk er meget mere relevante for lige præcist din hjemmeside, kan vælge de rigtige interne links og den rigtige ankertekst.

Pluginnet findes i både en gratis og betalt version, hvor der i den gratis version er grænser for bl.a. antal forslag pr. side.

Du kommer i gang med begge versioner her.

Mere om interne links

Hvis du vil blive endnu klogere på interne links, og hvordan du kan gøre, kan du f.eks. høre dette afsnit af Marketers Morgen podcasten.

Damgaard Digital logo hvid skrift

Har Du Behov For Hjælp?

Jeg kan sagtens forstå, hvis du lige nu synes, at det grundlæggende virker totalt uoverskueligt, men hjælpen er nær, for Damgaard Digital står klar til at hjælpe dig med at få styr på alle de grundlæggende detaljer først og dernæst gå i krig med SEO og Google Ads.