SEO i 2019 er mest af alt tidskrævende. Det kan også være svært og komplekst, men behøver bestemt ikke at være det.

Det tager dog tid at lave godt, da det ofte hviler på analyser, hvad enten det er søgeordsanalyser, konkurrentanalyser, linkanalyser eller en helt fjerde slags analyse.

Derfor kan det for dig måske godt være løsningen, at du lader en specialist på området foretage søgemaskineoptimeringen, imens du fokuserer på dine kernekompetencer.

Jeg har herunder beskrevet nogle af de områder, der med fordel kan optimeres for, at du og ikke mindst din hjemmeside bliver mere synlig online og du er naturligvis velkommen til at kontakte mig for at høre mere.

Søgeordsanalyse

søgeordsanalyse er grundstenen for god SEO

Søgeordsanalysen danner grundlaget for din SEO indsats. Ved at lave en grundig søgeordsanalyse relateret til din hjemmeside og det du ønsker at blive fundet på sørger du for ikke at arbejde med bind for øjnene.

Med en søgeordsanalyse har du på forhånd analyseret dig frem til, hvad dine brugere og kunder søger efter, når de leder efter dit produkt.

Du kan med fordel sortere søgeord, der “støjer” væk på forhånd, så du ikke spilder tid på at optimere mod et søgeord, som er irrelevant for dig at have høj synlighed på.

Arbejder du f.eks. med en billardklub i Fredericia, så vil det formentlig være skønne, spildte kræfter at arbejde med at få en god placering på søgeordet “billard”, mens det vil være fantastisk at ligge nummer 1 på søgeordet “billard fredericia”.

Lokal SEO

Med lokal SEO menes der optimering for at få optimal synlighed i lokalområdet.

I provinsen er det oftest på byniveau, mens det i Københavnsområdet kan være optimering mod generel synlighed i Storkøbenhavn såvel som synlighed på f.eks. Nørrebro, Vesterbro, Amager osv.

Lad os vende tilbage til billardklubben i Fredericia. Din hjemmeside bør naturligvis klart fortælle at din billardklub ligger i Fredericia.

Den kan indeholde billardklubbens åbningstider, priser, betalingsmuligheder, billeder fra klublokalerne og en masse anden relevant information, som kan besvare brugeres spørgsmål superhurtigt i processen.

Brugere kan sågar også stille spørgsmål og anmelde din klub via din Google My Business profil, så det kan være en rigtig god ide at holde øje med aktiviteten på profilen.

lokal seo øger synlighed i dit lokalområde

On-page SEO

on-page seo er en vigtig del af søgemaskineoptimering

Med din søgeordsanalyse klar er det relativt nemt at foretage onpage-optimeringer. Det er her der bl.a. skal optimeres titles, meta descriptions, H1 og H2 overskrifter samt præcisering af eksisterende indhold.

Du kan også med fordel skele til din søgeordsanalyse, før du begynder at skrive nyt indhold til din hjemmeside. På den måde bruger du din værdifulde tid bedst muligt, da du skriver til brugerne, samtidig med at du via de valgte ord og formuleringer hjælper Google og de øvrige søgemaskiner med at forstå indholdet og sætte det i relief til brugernes ønsker og intentioner.

Du har muligvis også hørt udtrykket “ordtæthed” og noget med at det vigtigste søgeord skal nævnes X antal gange i teksten. Det er for så vidt også korrekt, men i mine øjne skal der slet ikke fokuseres på ordtæthed. Fokusér i stedet på at gøre teksten informativ og spændende at læse. Det vil alt andet lige opveje “manglen” på, at dit vigtigste søgeord ikke er nævnt præcis de antal gange, du har læst i en artikel, at det bør nævnes.

Er dit søgeord eksempelvis “billard fredericia”, fordi du arbejder med den lokale billardklubs hjemmeside, så er det ikke nødvendigt at skrive “billard fredericia” X antal gange i teksten. For det første lyder det ikke lækkert, og det forstyrrer læsningen, hvilket giver en dårlig oplevelse for læseren. I stedet vil jeg opfordre til, at du i teksten skriver f.eks. “spil billard i Fredericia” eller noget andet i samme letlæselige stil.

Skal du skrive en Title til landingssiden, kan du dog sagtens bruge “billard fredericia”, da du har relativt få tegn til rådighed.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er formentlig den sværeste disciplin at mestre inden for søgemaskineoptimering og samtidig det område, hvor det er nemmest at komme rigtig galt afsted.

Jeg er dog samtidig overbevist om, at Google kigger en del på, hvordan de mest populære hjemmesidesystemer bliver bygget op, og hvordan Google kan kigge indholdet af dem igennem og dermed levere det mest relevante indhold til brugerne.

Det skal dog ikke være en sovepude for dig, for du skal altid gå til opgaven ud fra devisen: det skal være så nemt som overhovedet muligt for Google, Bing og de øvrige søgemaskiner, at tilgå din hjemmesides indhold og ikke mindst forstå hensigten med indholdet.

I denne disciplin findes bl.a. også det der hedder struktureret data. Her kan det for alvor blive langhåret, men for at gøre en lang historie kort, så er struktureret data en hjælpende hånd til søgemaskinerne.

teknisk seo rapport giver en tjekliste med optimeringsopgaver

Det er her, du kan hjælpe søgemaskinerne med at læse og forstå din hjemmeside, uden at det bliver kedeligt for brugeren af siden.

Vil du hellere bruge din tid på andre opgaver, så kontakt mig og lad os tage en snak om, hvordan vi øger din hjemmesides synlighed på nettet.

Linkbuilding

Links er stadig et vigtigt signal for Google i kampen for at vurdere, hvor godt indhold er. Derfor skal du tænke muligheden for at skaffe links til din hjemmeside ind i det daglige arbejde og som minimum bør det være en del af samarbejder eller større indkøb.

Google elsker links

Er du f.eks. vores eksempel med en billardklub i Fredericia, og skal du købe nyt udstyr a la nye billardborde, -køer eller belysning til klublokalerne, så bør du prøve et indføje i aftalen, at sælger skal nævne din klub på sin hjemmeside og samtidig linke korrekt til den.

Med et korrekt link mener jeg, at adressen skal være https, hvis du har SSL certifikat installeret. Derved undgår du, at linket skal igennem unødvendige redirects.

Der findes også masser af forskellige andre gratis linkmuligheder, men du skal være klar til at bruge meget tid i jagten på links.

Køb af links – for og imod

Og så er der de links, man kan købe sig til. For år tilbage var en af de klassiske linkbuilding metoder at kontakte en gut i Indien og få 1000 links på en måned for relativt få dollars. Det gav på kort sigt en SEO-mæssig effekt, men da disse links jo ikke er videre relevante for danske sites, så er de mere eller mindre ubrugelige, og efter den såkaldte Google Penguin opdatering blev sites med dårlige links straffet.

Mange blev smidt helt ud af Googles søgeresultater, andre kunne se i Google Webmaster Tools (som nu hedder Google Search Console) at Google havde tildelt dem en manuel straf, og dermed skulle de dårlige links fjernes, og man skulle meddele Google, når det var sket, hvorefter de så ville overveje om dit site skulle have adgang til søgeresultaterne igen.

Nu skriver vi 2019, og i Danmark er det bestemt muligt at købe sig til links. Faktisk sker det bl.a. via Facebook grupper, hvor links købes og sælges hver dag. Og det virker utvivlsomt for ellers ville disse handler ikke ske.

Skal du købe dig til links? Det er 100% op til dig! Jeg kan arbejde med SEO både med og uden købte links.

Skal man købe links til SEO?

Vil du have flere kunder og vækste trafikken til din shop eller din hjemmeside, så lad os tage en snak og se på, om grundlaget for et samarbejde er til stede.

Skriv eller ring til mig, så vi kan se, om der er baggrund for endnu mere.

KONTAKT DAMGAARD DIGITAL