Online Marketing Fundamentet

Home / Online Marketing Fundamentet

Mål din indsats

Inden for online marketing er der en hel del aspekter, det er værd at tage højde for.

Har du det grundlæggende på plads, kan du få stor indsigt i, hvordan andre bruger din hjemmeside, ligesom du kan opsætte mere eller mindre automatisk rapportering og højne sikkerheden på hjemmesiden.

Her nævner jeg nogle af de områder, der bør være på plads allerede fra dag 1.

Google Analytics

Med Google Analytics sat op på din hjemmeside får du data ind om, hvor dine brugere kommer fra.

Det kan være brugerne kommer via organisk trafik (SEO), betalt trafik (f.eks. Google Ads) eller fra en tredje kilde. Samtidig kan du dykke dybere ned i dataene, hvis du virkelig vil nørde.

Dermed kan du også følge med i udviklingen for trafik ind på din hjemmeside og du kan se om din indsats giver resultater eller om du skal ændre noget.

Har du en webshop, kan du sætte Analytics op til at rapportere salg, konverteringsrate m.m.

Det er også Analytics, du skal bruge for at finde ud af om dine brugere benytter en computer eller en mobiltelefon til at besøge dig.

Ofte er det en blanding, men er der f.eks. et klart udsving, som viser at 80% af trafikken kommer via mobiltelefoner, så bør du satse på at optimere mobiloplevelsen på hjemmesiden frem for at bruge en masse resurser på at gøre hjemmesiden flot for de 20%, der besøger siden fra deres computer.

Google Analytics er et GRATIS værktøj.

 

Få grundlaget for online marketing på plads - kontakt Damgaard Digital

Google Search Console

Google Search Console er, ligesom Analytics, GRATIS og på mange måder et mere kraftfuldt værktøj.

Her får du besked om, hvilke andre sider, der linker til din hjemmeside, ligesom du kan se hvilke søgeord, der bliver brugt til at finde din hjemmeside.

Du kan også tilføje dine nye landingssider og dermed give Googles robot et vink med en vognstang om, at den gerne må kigge forbi og tjekke siden, så den kan blive indekseret, og så er det også her, du får besked, hvis Google finder problemer i forhold til din hjemmeside.

Med eller uden www

Har du lagt mærke til, at nogle hjemmesider hedder www.domæne1.dk og andre hedder domæne2.dk?

Altså at nogle har www med i adressen og andre har ikke.

Tidligere kunne du selv vælge, hvilken version du ville have, men nu skal du vise Google det via din hjemmesides opbygning.

Dermed er det vigtigt, at du tager stilling og arbejder det ind i din hjemmesideproces, da du ellers risikerer at forvirre Google og måske endda skabe dobbeltindhold.

Og dobbeltindhold bør generelt altid undgås.

Læs artiklen om denne Google ændring hos Searchengineland her.

 

Succes med online marketing - kontakt Lars Damgaard

Google Tag Manager

Her er endnu et GRATIS værktøj fra Google. Det er en hel del anderledes, men ikke desto mindre vigtigt.

Med Googles Tag Manager installeret kan du f.eks. minimere antallet af sporingsscripts, der kører på din hjemmeside, da disse kan eksekveres via Tag Manageren.

Det kan betyde, at din hjemmeside indlæses hurtigere og det kan både søgemaskiner og brugere godt lide.

Du kender det jo garanteret fra din egen brug af internettet: det kan være irriterende at vente på, at sider skal indlæses, så en hjemmeside der indlæses hurtigt vil være en fornøjelse at bruge, såfremt den giver dig svar på det, du søger efter.

HTTPS – også kaldet SSL certifikat

Mit sidste grundlæggende punkt handler igen om hjemmesideadressen.

Måske har du allerede lagt mærke til at nogle sider er markeret som “Ikke sikker” i din browsers adressefelt.

Har du en hjemmeside, som er markeret som “Ikke sikker”, bør du gøre noget ved sagen.

Og det gør du ved at installere et såkaldt SSL certifikat på din hjemmeside.

Når dette er installeret, vil du opleve at din hjemmeside ændrer adresse fra http://www.domæne1.dk til https://www.domæne1.dk eller fra http://domæne2.dk til https://domæne2.dk alt efter, hvad du har valgt i Google Search Console tidligere.

Skal du have hjælp?

Det er fuldt forståeligt, hvis du lige nu synes, at det virker totalt uoverskueligt, men hjælpen er nær, for Damgaard Digital står klar til at hjælpe dig med at få styr på alle de grundlæggende detaljer først og dernæst gå i krig med SEO, Google Ads og Facebook Ads.

Skal vi samarbejde?

Kontakt Damgaard Digital i dag og lad os tage en 100% uforpligtende snak.

Call Now Button